Barbara Gross Davis: Tools for teaching – egy átfogó oktatási eszköztár 

Barbara Gross Davis oktatás-módszertani monográfiája átfogó jellegénél fogva mindenki számára hasznos lehet, aki a felsőoktatásban oktatói szerepet tölt be. A kötet szerkezeti felépítése fejezeteinek tematikus sorrendjét tekintve követi azt a bővülő szereprepertoárt, amellyel valaki akkor találkozik, amikor külső óraadóból főállású egyetemi oktatóvá válik, vagy pedig az egyetemi tanárok munkáját segítő, órákat is tartó demonstrátori és doktoranduszi szerepből továbbfejlődve tanársegéddé lép elő, majd később magasabb beosztású egyetemi munkatárssá válik, és a hallgatók szakdolgozati témavezetésének felügyeletét is el kell látnia.

Az első egyetemi kurzus curriculumának megtervezésétől a szakdolgozati témavezetésig tartó szereprepertoár teljességét bemutatja a grandiózus, több, mint 600 oldalt tartalmazó szintetizáló jellegű kötet. A felsőoktatásban dolgozó oktatók számára lényegében az összes ellátandó munkahelyi funkcióhoz ad ötleteket, gyakorlati tanácsokat és tippeket; ráadásul minden fejezet végén kinyitja az olvasók előtt a további tájékozódás lehetőségét, bőséges és friss, ajánlott tematikus szakirodalmi listákon keresztül.

A kötet célközönség explicit módon az egyetemi szféra oktatási munkakörben dolgozó állománya, számukra tesz elérhetővé olyan módszereket és oktatási stratégiákat, amelyekkel munkájukat hatékonyabbá, eredményesebbé tehetik, nekik nyújtja a több száz eszközt tartalmazó módszertani gyűjteményt, amelyet kutatásokra is támaszkodva és gyakorlati tapasztalatok mentén válogatott össze a szerző. A kötet sajátossága, hogy praktikus, gyakorlati oktatáshoz kapcsolódó példáit a különböző tudományterületekről meríti, a természettudományos, bölcsész- és gazdaságtudományi szakterületekre egyaránt kitekint. A 2009-ben megjelent második kiadás újdonsága az elsőhöz képest, ami a 90-es évek elejére datálható, hogy kiegészül a modern technika, az offline és online IKT eszközök által támogatott tanulás jellemzőivel, sajátosságaival és módszereivel.

Tematikailag a következő nagyobb tartalmi egységek kapcsán ad a mindennapi munkavégzéshez tippeket és ötleteket a szerző: curriculum fejlesztés, változó létszámú hallgatói populációhoz történő alkalmazkodás, vitamódszerek és kiscsoportos oktatási formák, a tömegképzések módszertani fortélyai, alternatív oktatási módszerek. A tanulói teljesítmény támogatása és a motivációs növelése, a hallgatók tudományos fogalmazási készségének kialakítása és problémamegoldó képességének fejlesztése, az értékelés módszertana és eszközrendszere, a prezentációs technikák, az oktatási folyamat fejlesztését segítő értékelés, valamint a tantermeken kívüli, a felsőoktatási oktatók által ellátandó feladatok bemutatása egyaránt önálló fejezetekben kerülnek tárgyalásra. A záró fejezet egyfajta keretet adva a kötetnek a szemeszter utolsó órájának tervezését, a szakdolgozati témavezetést, a hallgatók oktatói véleményezését és a hallgatók számára adott oktatói ajánlások módszertani kérdéseit szerepelteti.

A monográfia nem lineárisan feldolgozandó, amit a bevezetőben hangsúlyoz is a szerző, hanem az olvasó maga választhat- a saját igényének és az éppen időszerű oktatási feladatainak megfelelően -, és fedezhet fel aktuális kérdéseihez javaslatokat, ötleteket, gyakorlati példákat és további szakirodalmat. Ha röviden kellene jellemezni a Tools for teaching oktatás-módszertani monográfiát a legfontosabb jellemzőiként a praktikusságot, a kipróbáltságot és diszciplína-függetlenséget emelhetjük ki.

A kötet szerzője, Barbara Gross Davis a kaliforniai Berkeley Egyetem tanára, akinek az oktatásmódszertan területén több mint harminc éve jelennek meg publikációi.

Davis_Tools for teachingForrás:

Barbara Gross Davis:
Tools fo teaching
Jossey-Bass kiadó, San Fransisco, 2. kiadás, 2009, 611. p.

Vissza