Kompakt útmutató tanulástámogató curriculum tervezéséhez
A Jossey-Bass kiadó felsőoktatási és felnőttképzési sorozatában megjelenő curriculum tervezési útmutatója egy praktikus, jól szerkesztett, világos módszertani szakkönyv amely elősegíti az oktatók alkalmazkodását az új tanulásközpontú oktatási paradigmához, mind a tanterv tervezésének, mind megvalósításának szintjén.
A kötet hátterében meghúzódó egyfajta konstruktivista szemlélet arra épít, hogy a hallgatói felelősségvállalás növelésével, egy transzparens követelményrendszer felállításával, átlátható és jól meghatározott képzési célokkal egyszerre növelhető a tanulás hatékonysága és a tanári munka sikeressége. Ahhoz, hogy ezáltal egyfajta a minőségi javulás felsőoktatásban intézményekben átfogó szinten megvalósuljon, első lépésként az egyes kurzusok tematikáját szükséges átdolgozni, újragondolni, amikhez ez a kötet kíván gyakorlati ötleteket és segítséget nyújtani. Ebben a vízióban a curriculum (vagy kötet szerzőinek szóhasználata szerint ’sillabusz’) fogalma tehát nem csupán egyfajta tantervként vagy oktatási tematikaként értelmezhető, hanem azon funkcióján keresztül válik kiemelten értékessé, hogy megvalósítja a tanulói teljesítmény világos sztenderdekhez való hozzárendelését, és ezáltal az oktatási rendszer egy kiemelt minőségbiztosítási elemévé is válik.
A kötet szerzői maguk is egyetemen oktató gyakorló tanárok, és a szerkezeti felépítés is a mindennapi alkalmazhatóság szándékát tükrözi: egy olyan szakkönyv létrehozása volt céljuk, amely a tananyag kialakításának összes lehetséges állomásán végigkíséri olvasóit. Könnyen értelmezhető, praktikus ábrák, táblázatok és grafikonok segítik a tananyagtervezés elméleti aspektusainak a gyakorlati példákon keresztül történő szemléltetését, a kötet intenciója szerint törekszik a diszciplína függetlenségre, amely lehetővé teszi az egyetemi szektorban történő széleskörű alkalmazását. A szerzők kötetlen, személyes hangvételt használnak, közvetlenül megszólítják olvasóikat, számos önellenőrző kérdéssort is kínálnak az egyes szakaszok feldolgozásakor, amelyek a kurzusok előkészítése során jól használhatóak.
A kötet három nagy szerkezeti egységből áll. Az elsőben a curriculum tervezés során megjelenő, tanulásközpontú oktatási szemléletre jellemző sajátosságokat hangsúlyozzák: a curriculum tervezése, elemeinek összeállítása, és gyakorlati használatának elemzése kerül a középpontba, az új tanítás-tanulási paradigmának alapelveinek megfelelően.
A másodikban a tananyag-tervezés lépéseivel és funkcióival kapcsolatos módszertani know-how és jó gyakorlatok bemutatása található: Az olvasó megtudhatja, melyek egy curriculum fontosabb tartalmi elemei; milyen ellenőrzési listát célszerű használni; hogyan érdemes bemutatni a kurzus célját; miként érdemes összeállítani a kurzus leírását; hogyan érdemes ütemezni a kurzus során elvégzendő feladatok listáját. A hallgatók által feldolgozandó szakirodalom bemutatása, a kurzus időbeli tervezése, az értékelés és osztályozás kritériumrendszerének metodikája külön alfejezetekben kerülnek tárgyalásra. A második rész nagy előnye, hogy minden egyes tematikus résznél egy, kettő, sőt számos alkalommal több minta is található arra vonatkozóan, hogyan lehet kidolgozni és megvalósítani a gyakorlatban a tárgyalt tartalmi elemeket. Ezek e különféle gyakorlati példák néhány estben csak formai variánsok, vagy modus operandik, más esetekben azonban a tanulás eredményességéről való eltérő szemlélet is húzódhat egyik vagy másik bemutatott eszköz kiválasztása mögött. Az értékelés esetében például a bemutatott lehetséges értékelési eszközök között szerepel esszé, kooperatív értékelés, önértékelés, tanulói szerződés vagy tanulási portoflió is, amelyek különböző esetekben alkalmazhatóak sikerrel.
Az utolsó részben közel húsz oldalon keresztül ajánlott szakirodalmak tematikusan válogatott listáját adják közre a szerző, amelyek többek között a kollaboratív tanulás, az értékelés, a motiváció, a kritikai gondolkodás, az aktív tanulás és a tanítási portfólió határterületeit érintik.
Forrás:
Judith Grunert O’Brien, Barbara J. Millis, Margaret W. Cohen:
The course syllabus : a learning-centered approach
Jossey-Bass kiadó, San Fransisco, 2008, 157.p.