Tanulás, tanítás, értékelés a felsőoktatásban – egy multifokális elemzés a reflektivitás jegyében 

A Campbell és Norton által szerkesztett kötet egyedülálló a maga nemében, hiszen olyan aktuális kérdéseit feszegeti és elemzi a felsőoktatás-pedagógiának, amelyek a mai változó társadalmi környezetben igen aktuálisnak tekinthetőek. A módszertan könyvek többségétől eltérően itt nem egy vagy több szerzőtárssal találkozunk, hanem az egyes témák bemutatásakor összesen közel húsz szerző munkáit olvashatják az érdeklődők, akik a vizsgált témának speciális szaktekintélyei. Közülük legtöbben nem csak felsőoktatásban oktató szakemberek, hanem kutatók is egy személyben, akik az angliai Liverpool Hope Universityhez kötődnek.

A szerkesztők a kötetet egy fontos mérföldkő indikátorának szánták az angliai felsőoktatási dolgozók professzionalizációs folyamatában, a sztenderdek finomításának-csiszolásának időszakában, 2007-ben.

Tematikailag a tanulmány gyűjtemény a következő témákat foglalja magában: a tanulás tanításának elméleti és gyakorlati kérdései, és hallgatók reflektív gondolkodásra történő nevelése; problémaközpontú oktatás alkalmazása a felsőoktatási szektorban; akciótanulás, kutatás és felfedezéses tanulás módszertana; a hallgatók tanulói szerepben elsajátított önarcképe; a függetlenség és mobilitás eszközei – az e-learning használhatósága a felsőoktatásban; az értékelés eszközének hatékonyságnövelése a magasabb minőségű felsőoktatás jegyében, reflektív felsőoktatás-pedagógia elméleti háttere. Hangsúlyos teret szentelnek a szerkesztők ezen felül a következőn nagyobb tartalmi egységeknek: a formatív értékelés kiemelt szerepe; a szakmai kompetenciák kiemelése és a munkaerőpiaci szempontok erősebb integrálása; az önkéntes szektorban és a szociális vállalatoknál szerzett szakmai gyakorlatok felértékelődése, valamint a felsőoktatás pedagógián belül a speciális bánásmódot igénylő hallgatók képzése.

A szövegek tudományosan egységesen magas színvonalat képviselnek, ugyanakkor érdekes megfigyelnünk azt a szabadságot, amit a szerkesztők meghagytak szerzőik számára: némelyek, mint Pat Hughes a tanítás tanulásának kutatója egyes szám első személyben szól az olvasókhoz, míg mások, mint Christine Bold and Pat Hutton reflektívgyakorlatnak szentelt fejezetben egyes szám harmadik személyű diskurzust használnak. A kötet tipográfiai szedése sajátos, a gyakorlott olvasó számára bizonyos tekintetben a főcímek kicsit túlméretezettek, a szöveg és a mondanivaló megértését-feldolgozását pedig viszonylag sok ábra, táblázat, felsorolás és kiemelés segíti.

Összességében innovatív és praktikus, a korszelemnek megfelelő gyűjteményt kap kezébe az olvasó, hogyha a felsőoktatás-pedagógia aktuális kihívásaira, és az azokra adott elméleti megfontolásokra és jó gyakorlatok által közvetített bevált megoldásaira kíváncsi az olvasó.

Campbell_Norton_Learning, teaching and assessing in HEForrás:

Anne Campbell – Lin Norton (szerk.):
Learning, teaching and asseessing in Higher Education, developing reflective practice
Lerning Matters edition, Exeter, 2007, 168 p.

Vissza