Praktikus útmutató a tanulásközpontú környezet kialakításához és működtetéséhez

Terry Doyle professzor tudományos igényű könyve a tanulásközpontú szemlélet és környezet világába kalauzoló, érvelő tudományos esszé, és praktikus eszköztár egy kötetben.

A szerző könyvét vitairatszerűen indítja: az első fejezetben alátámasztja, hogy az új oktatási paradigma szerint a tanítástól tanulásig terjedő axison a hallgatói eredményességet és fejlődést elsősorban a tapasztalati/élményszerű tanulástól (’first hand learning’), és egy tanulásközpontú oktatási környezet és intézményi szellemiség kialakításától várhatjuk. Ugyanakkor a tanár és az intézményi környezet feladata csupán arra korlátozódik, hogy a tanulási folyamat révén lehetőségeket (’opportunities’) biztosítson a tanulói fejlődéshez, azonban a tanulásért végeredményben a tanuló marad a felelős. A második fejezetben hangsúlyozza, hogy a tanulók részéről ellenállást vált ki a hagyományos szemlélet megreformálásának kísérlete, mivel az részben nem egyezik az oktatásról vallott nézeteikkel, másrészt, a kutatások adatai alapján többlet energia belefektetése is szükséges hatékony alkalmazásához (25. oldal).

A harmadik fejezet a tanulásközpontú környezet szükségességének érveit hozza fel a főiskolai szintű és az egyetemi oktatás területén, összekapcsolva a felsőoktatási részvétel indokoltságát oktatás-gazdaságtani megfontolásokkal. A tanulásközpontú szemlélet felsőoktatási bevezetését átfogó érvrendszerrel is indokolja, számos jó példával alátámasztva.

A negyedik fejezetben a hallgatók tanulási tevékenységét az uralkodó tudományos áramlatok tükrében elemzi, neurológiai és kognitív tudományos vizsgálati eredményeket is felhasználva. Az következő fejezet középpontjába a hallgatók önálló tanulásának elemzése kerül, az önálló tanulás kulcskompetenciáinak megszerzése, lehetőségei és akadályai. Az önálló tanulás készséggé válásának kialakítása során öt fontosabb kompetenciát emel ki a szerző: az első a megfelelő szintű tájékozódást és megbízható forrásdokumentumok kiválasztását, a második az önálló információgyűjtést és tudományos szövegfeldolgozást, a harmadik a megszerzett ismeretek rendszerezését, a negyedik a beszámolók és tanulmányok készítését, az utolsó pedig az időmenedzsment kérdését takarja.

A további fejezetekben tárgyalásra kerül többek között a csoportmunkához szükséges együttműködési és kommunikációs készségek fejlesztése, a felelősség hallgatói viselkedés kialakításának fontossága, a kooperatív tanulás, a hallgatói értékelések-visszajelzések témakörei.

A monográfia stílusát nehéz meghatározni: személyes, helyenként életrajzi elemekkel és oktató kollégákról szóló történetekkel is gazdagított, ugyanakkor tudományos alaposságú munka, amely reflektív-esszéisztikus jegyeket egyaránt felmutat. A kötet olvasása közben érzi az olvasó, hogy, örömmel írtak, és a hasznos tartalom és a gördülékeny stílus ötvözetéből kifolyólag kifejezetten élményszerű olvasni.

Az elméleti megfontolásokat és értekező részeket a témához kapcsolódó táblázatok, ábrák és önellenőrzésre is alkalmas listák és kérdéssorok színesítik. A kétszáz oldalas monográfia utolsó részében, közel ötven oldal terjedelemben praktikus és jól használható segédanyagokkal gazdagítja a szerző olvasói tanári-eszközkészletét. A mellékletben mintákat ad a kutatási beszámoló készítésének sablonjára, vagy egy recenzió elkészítésének főbb tartalmi elemeire, vázlatot nyújt a problémamegoldásra fókuszáló feladatmegoldás módszertanának alkalmazásához, mintaként bemutat egy-egy kipróbált tanulást segítő önellenőrző kérdőívet, a csoportmunka hatékonyságát egyéni szinten mérő önellenőrző kérdőívet, a prezentációk minősítéséhez kooperatív értékelő lapot, valamint a tanuló háttéradatok lekérdezésére szolgáló kérdőívet.

A kötet szerzője, Terry Doyle a Ferris State University professzoraként, száznál több egyetemen tartott előadást a témában. https://learnercenteredteaching.wordpress.com/.

terry doyle_helping studentsForrás:

Terry Dolye:
Helping students learn in a learner-centered environment: a guide to facilitating learning in higher education
Stylus Publishing kiadó, Virginia, USA, 2008, 213.p.

Vissza